Gemengd zangkoor

30 jaar Schakel

30 Jaar geleden vroeg pastoor Stefan De Paepe aan Katrien Van denbussche om naast het bestaande kerkkoor een jongerenkoor op te richten. Katrien deed dat met veel bezieling en enthousiasme.
En hier staan we dan, 30 jaar later, minder jong maar doorheen de jaren groeide onze verbondenheid en werden we een hechte vriendengroep.

We zijn ook trouw gebleven aan de oorspronkelijke doelstellingen:

Schakel zijn tussen mensen, die zingend gemeenschap vormen en bijdragen aan een levensechte en levendige liturgie;
Schakel zijn tussen het evangelie en het dagelijkse leven en Gods boodschap concreter maken;
Schakel zijn binnen de wereldgemeenschap met liederen uit andere continenten.

Onze activiteiten bestaan uit:
Het repeteren vóór en zingen in gebeds- en misvieringen, hier in ons kerkje of in het woonzorgcentrum in Sint-Pauwels, waar we jaarlijks onze repetitiedag houden.
Eens per jaar maken we ook een groepsuitstap.
En zoals gisterenavond vieren we elk jaar ons Sint-Ceciliafeest.

Ons koor zou niet kunnen bestaan zonder onze bezielende dirigent, Luc Van Meerssche en als hij er niet kan zijn, vallen Chris of An in. Voor de orgelbegeleiding mogen we steeds rekenen op Stefan Van Pottelberge. Zij verdienen allen zeker een applaus.

Dan onze ideeën voor andere activiteiten in ons kerkje:
we kunnen een zangstonde organiseren voor een breed publiek; een spreker, zanger of koor uitnodigen en overleggen met het Davidsfonds, om de samenzang van kerstliederen op tweede kerstdag hier te laten plaatsvinden.

Tenslotte wil ik al de mensen, die graag komen meezingen of musiceren van harte uitnodigen om ons te komen versterken en mee te genieten van zingen en samenzijn.

De Schrijver, voorzitter Schakel

Nieuwe website

Beste bezoeker,

zoals U wellicht hebt opgemerkt steekt de website van het Schakelkoor, www.schakelkoor.be, in een nieuw jasje !

De nieuwe website is zoals de vorige ontwikkeld met het CMS-systeem Joomla! (Content Management System).
Daar waar de vorige website nog draaide onder de oude Joomla versie 1.15 van 2009 loopt de huidige onder de nieuwste versie 5.6, die regelmatig veiligheids- en andere updates krijgt.

De nieuwe website is 'responsive', wat wil zeggen dat het uiterlijk zich aanpast aan het toestel waarmee de gebruiker surft, van computerschermen over tablets tot mobiele telefoons.

Vriendelijke groet,
de administrator

Pastoor van Arskerk, Belsele

Manu   Van Arskerk 800

Het is ons opzet een schakel te zijn tussen mensen die zingend gemeenschap willen vormen;
een schakel tussen evangelie en leven - tussen woord en gemeenschap;
een schakel tussen de wereldgemeenschap met liederen uit andere continenten.
Wij willen de vreugde die wij beleven aan het samen zingen uitstralen naar de ganse gemeenschap.

DE HEILIGE PASTOOR VAN ARS
(Jean-Marie Vianney)

Geen intellectuele hoogvlieger

Jean-Marie werd geboren in Dardilly, niet ver van Lyon op 8 mei 1786. Reeds als jongen hielp hij mee op de boerderij en hij heeft nooit school gelopen. Het is een publiek geheim dat Jean-Marie Vianney geen intellectuele hoogvlieger was maar van zijn ouders had deze boerenjongen wel een diepe godsdienstigheid meegekregen en hij had de ervaring gehad van een stevig en liefdevol gezinsleven. Wanneer hij zijn verlangen kenbaar maakt dat hij priester wil worden: “Ik zou zielen willen winnen voor de goede God”, dan valt dit wel in goede aarde bij moeder (Marie Béluze), maar vader, nochtans ook een goed christen, vindt het maar niets. Hij zal dan pas op 20 jaar op de schoolbanken terecht komen, waarschijnlijk tot groot jolijt van de kinderen tussen wie hij plaats moet nemen.